Organist en dirigent van de Scola Gregoriana: Luc Dockx

Luc Dockx werd in 1970 geboren te Hoogstraten. Hij studeerde kerkmuziek aan het Lemmensinstituut te Leuven, beeldhouwkunst aan het Hoger Sint-Lucasinstituut te Brussel en beiaard aan de Koninklijke Beiaardschool te Mechelen.

In zijn beroepsleven combineert hij deze artistieke disciplines. Hij is directeur aan de academie voor beeldende kunst (IKO) te Hoogstraten. Daarnaast is Luc stadsbeiaardier op de Hemonybeiaard van de Sint-Katharinatoren. Zijn wekelijks beiaardspel en jaarlijkse zomerconcerten zijn succesvol en kunnen jaar na jaar rekenen op een steeds talrijker publiek. Hij speelt ook regelmatig concerten in verschillende beiaardsteden in binnen- en buitenland.

Als kerkmusicus beschikt Luc over een jarenlange praktijkervaring. Zo werd hij achtereenvolgens organist van de O.L.V.-Bezoekingkerk van Meer en de Sint-Clemenskerk van Minderhout. Sinds 2011 is hij als opvolger van Jos Bruurs, organist-titularis van de Sint-Katharinakerk, waar hij verantwoordelijk is voor de muziek in de liturgie. Omwille van zijn kennis van de Gregoriaanse semiologie werd hij ook dirigent van de Scola Gregoriana van het Piuskoor.