Luc Anthonis

Wegens ziekte van onze vaste dirigent Inge stond het Piuskoor een zevental maanden onder de leiding van Luc Anthonis.

Luc Anthonis begint zijn muziek­studies aan de muziekacademie te Ekeren. Intussen zingt hij ijverig mee in het Jeugdkoor Carmina (telg uit de Ekerse C-korenfamilie) o.l.v. Jozef Cleymans.

Na zijn humaniora vervolgt hij zijn muziekstudies aan het Koninklijk Vlaams Muziekconservatorium te Antwerpen. Hij behaalt Eerste Prijzen voor notenleer, dwarsfluit, kamermuziek, harmonie en koordirectie evenals pedagogische diploma's voor dwarsfluit, samenspel en kamermuziek. Hij vervolmaakt zich in koordirectie door cursussen te volgen o.l.v. Jan Eelkema, Michael Scheck, Juliaan Wilmots, Roger Leens, Eric Ericson, Simon Halsey, Peter Erdey en anderen.

Sinds 1982 werkt hij als leraar dwarsfluit, samenspel en instrumentaal ensemble aan de Muziekacademies te Ekeren en Berchem. Het Samenspel Strijkers is uitgegroeid tot het huidig “Symfonisch Ensemble Ekeren” (SEE).

In 1980 neemt Luc de leiding van het Jeugdkoor Cantilene over van stichter en bezieler van de C-koren Jozef Cleymans. In 1989 sticht hij het Vocaal Ensemble Cantando waarmee hij op nationale en inter­nationale wedstrijden prijzen behaalt.

In 2000 behaalt Luc Anthonis zijn meestergraad koordirectie te Antwerpen. In juli 2002 dirigeert hij in samenwerking met Kaspars Putnins (Letland) het AGEC Eurochor in Brugge. Hij wordt regelmatig gevraagd te werken met het Vlaams Radio Koor. Van 2003 tot 2006 dirigeert hij jaarlijks op de Europees samengestelde Chor- und Stimmbildungswoche in Burgeis, Italië (Zuid-Tirol), waar hij in 2006 cursusleider is. In 2009 is hij cursusleider op de dirigentencursus te Bludenz (Oostenrijk).

Vanaf september 2007 is hij docent koordirectie aan het Koninklijk Vlaams Conservatorium Antwerpen.

Luc Anthonis is vast jurylid bij de internationale koorwedstrijd voor de jeugd te Neerpelt en van de provinciale koorwedstrijd van de provincies Antwerpen en West-Vlaanderen.