Inge Mertens

Na het plotse ontslag van onze vorige dirigent vonden we al vlug Inge Mertens uit Turnhout bereid om ons uit de nood te helpen. Vol enthousiasme stortte ze op deze uitdaging. We waren dan ook heel blij dat ze besloot om bij ons te blijven! Vanaf mei 2009 is Inge officiëel onze nieuwe dirigente!

Inge betoonde reeds op jonge leeftijd interesse voor muziek en kreeg van haar vader haar eerste muzieklessen in de jongerenopleiding van de fanfare "Vermaak na Arbeid " te Rijkevorsel. Deze eerste kennismaking met muziek mondde uit in het volgen van muzieklessen in het Hoogstraatse Jeugdmuziekatelier, waarna zij haar studies in de muziekrichting van het Heilig Graf te Turnhout aanvatte.

Als hogere muziekopleiding koos Inge voor Laureaat Muziekpedagogie in het Lemmensinstituut, waar ze afstudeerde in 1992.

Na koorleidingscursussen gevolgd te hebben bij o.a. Johan Van Bouwelen, Kurt Bikkembergs en Florian Heyerick besloot Inge om opnieuw te gaan studeren. Ze was aanvankelijk leerling van de koordirectieklas aan het Koninklijk Vlaams Muziekconservatorium te Antwerpen bij Johan Van Bouwelen maar beëindigde deze studie bij Erik Van Nevel in het Lemmensinstituut en behaalde de Meestergraad Koorleiding.

Gedurende een jaar heeft het Gemengd Koor Egidius van Beerse onder de leiding gestaan van Inge.

In november 2003 vond er in Turnhout een gospelconcert plaats met de Amerikaanse zangeres Lea Gilmore ten voordele van Damiaanactie. Het koor, bestaande uit 200 zangers, werd gedirigeerd door Inge.

Inge was werkzaam als muziekleerkracht in de muziekhumaniora in het Heilig Graf te Turnhout, waar ze tevens twee koren onder haar leiding had.

Inge overleed na een moedig gedragen ziekte.